Monday, October 6, 2008

Min intervju i Sydsvenska Dagbladet

I torsdagens nummer av Sydsvenska Dagbladet publicerades en intervju som gjordes med mig i tisdags. Titeln är ”Lundaforskare: Konkurserna kommer snart att dugga tätt” (det är inte jag som valt denna titel)!

Jag vill här påpeka att även om det ser ut som om jag pratar specifikt om det svenska banksystemet så var min avsikt att försöka förmedla min åsikt om det globala banksystemet, där förstås det svenska ingår. M.a.o. så är mina åsikter mycket mer generella (övergripande) än texten gör gällande!

För er som läser denna blog, och därmed får anses mer insatta än den genomsnittliga tidningsläsare, så kan också nämnas att när jag pratar om utlåning så menar jag egentligen all slags debt/equity-investeringar (corporate bonds, consumer loans, huslån, MBS, CDS, SIV, conduits, interbanklån, private equity, stocks...) och när jag pratar om banker så menar jag egentligen alla slags finansinstitut (banker, investmentbanker, försäkringsbolag, pensionsfonder, bolåneinstitut, hedgefonder, private equity bolag…).

En annan intressant observation är att Anders Borg i gårdagens ”Agenda (SVT)” för första gången (åtminstone vad jag hört) tog upp problematiken med löner i finanssektorn som ger incitament till risktagande. Detta var en av sakerna jag betonade i min intervju!