Thursday, October 23, 2008

Bankerna är inte ute ur skogen än! - Del IV

Idag gick äntligen de tre stora bankerna som befinner sig under press (inte SHB) ut och erkände att de troligen kommer att göra större kreditförlutser än de tidigare påstått. Det var sannerligen på tiden.

För drygt en månad sedan samt för snart två månader sedan (1/9) poängterade jag (igen) att jag är skeptisk till värderingen på svenska banker. Vi har den senaste tiden sett hur rätt jag hade (Nordea -18%, SEB -36%, Swedbank -42% (approximativt) sedan 1/9). Vi har dessutom sett superdrastiska åtgärder av svenska staten med bl.a. 1500 miljarder stödhjul till bankerna…..

Jag skrev för två månader sedan på denna blog .....argumentet är främst att jag är skeptisk till bostadsvärderingen på de marknader bankerna är verksamma på, samt att jag tror på mycket mer kreditförluster i den svenska ekonomin framöver än vad som verkar anses vara konsensus..... Jag kan bara säga att jag står fast vid dessa ord!