Thursday, October 2, 2008

En liten ”quiz” för den som läser min blog!

Häromdagen diskuterade jag med en kollega huruvida aktier man äger genom en aktiedepå står säkert om mäklaren som har hand om depån går i konkurs. Ja, jag vet, vi borde båda känna till en så grundläggande sak efter många år som aktiesparare! Men det gör vi alltså inte. Vår slutsats var att det måste finnas en anledning till att det finns en investerargaranti (jämför insättargarantin) om 250000kr och att därmed följaktligen möjligheten finns till förlust i händelse av konkurs. Å andra sidan verkar det ju konstigt att man ska förlora en andel i ett företag bara för att mäklaren konkar. Varför skulle mina x promille av Volvo gå förlorade bara för att min mäklare får problem? Och vart tar ägandet vägen? Någon som vet?

Anledningen till att jag inte bara lagt ner denna fråga som en icke-fråga är en artikel jag läste igår där det påstås att en stor hedgefond i US inte lyckas lokalisera nära 1mdr Euro i aktier placerade hos Lehman Brothers (som är på väg i konkurs). Lehman var hedgefondens s.k. prime broker och det var långt ifrån den enda hedgefonden som använde Lehman i detta syfte. Dessutom kan tydligen prime brokers använda aktierna som säkerhet för nya lån och jag tror ingen direkt har funderat på ev. risker som detta medför. Dessutom, vad är alternativet? Slutklämmen på artikeln är att hedgefonden skulle klara sig även om aktierna var försvunna. Ergo, det kanske finns en risk för att man ska förlora sina depåtillgångar trots allt! Andra vågar tydligen yppa tanken.

Hur som helst, för den som äger aktier kanske detta kan vara något att kolla upp. Åtminstone om man är av den extremt försiktiga typen. Jag har i alla fall klarat mig genom 17 år, en bankkris och en (och en halv) rejäl börskrasch utan att tänka mer på detta…..