Friday, October 24, 2008

Antalet konkurser minskar inte längre i Sverige! - Del II

"Vinet sörjer, vinstocken vissnar, de förr så glada suckar." Jesaja 24:7.

Så började jag ett inlägg i april i år och det börjar nu blir tydligt för allt fler vad jag menade med detta bibelcitat. Inlägget i sig handlade om hur jag trodde vi skulle få se ett ökat antal konkurser framöver. Än är vi inte riktigt i det scenarie som jag målat upp för mig, det medger jag, även om konkurserna har ökat, men den senaste tidens börsfall har kraftigt ökat risken för det hagel av konkurser som Affärsvärlden hänvisade till i deras artikel om mina uttalanden "Konkurserna kommer hagla"

Att börsfallet har koppling till konkursfrekvensen kan man inse såväl genom sunt förnuft som genom de konkursprediktionsmodeller jag och mina kolleger runt om i världen utvecklar
- sunt förnut: om börskursen faller kraftigt måste du ge upp stora andelar av ditt företag för att få in en viss fix summa pengar (om du kanske behöver för att betala en fix/nominell skuld till banken). Ibland räcker inte ens 100% reducering av ditt ägande......
- modeller: aktiepriset, och aktieprisvolatiliteten, är teoretiskt MYCKET viktiga inputs i vissa av de modeller jag jobbar med. Och resultaten är ENTYDIGA: aktiepriser är (på ett mkt snyggt sätt) omvänt relaterade till konkurssannolikheten och volatiliteten är direkt relaterad till konkurssannolikheten. Ergo, med många småbolagaktier ner 75% eller mer på ett år så kan ni ju gissa vad det säger om konkurssannolikheten i en värld med rekordhög volatilitet (VIX=67 idag!!!)

OK, detta är än så länge prediktioner. Vi får se vad de duger till om några kvartal eller så.