Monday, April 20, 2009

Skulle du låna för att köpa en Harley-Davidson?



Jag kommer ihåg när jag i augusti 2007 klev in hos Harley-Davidson (HD) återförsäljaren på Sveavägen i Stockholm för att titta på min favorithoj (dött lopp tillsammans med Indian). Jag började prata med säljaren (på hans initiativ förstås, jag är allergisk mot säljare) och för att reta honom lite så sa jag att jag funderade på att köpa en begagnad HD om något år. Jag sa att jag trodde att priserna skulle falla pga den uppkommande krisen. Puckot skrattade ut mig och sa att någon kris inte var trolig och att det i vilket fall som helst inte syntes i deras försäljning. Nu var det inte detta som förvånade mig, det är ju exakt vad den typen av individer sagt i sekel. Vad som istället förvånade mig, naiva mig, var det han sa om lånefinansierade HD-köp. Han påstod nämligen att majoriteten av motorcyklarna köpta av honom var finansierade av HD, i form av lån! Även begagnade motorcyklar! Inte sjutton visste jag att man köpte begagnade motorcyklar med lånade pengar! (Nu vet jag bättre. Nu vet jag att man köper allt för lånade pengar, t.o.m. Thailands-resor och 10-kort hos manikyristen på hörnet!)

Hur som helst, som den ekonom jag är bad jag förstås omedelbart om information om vad som gäller för dessa HD-lån och fick en broschyr i handen. Sitter nu och tittar i denna broschyr (tryckt 2006) och där står det att läsa att man krävde 20% kontant. Det låter ju bra. Men i övrigt är det svårt att få koll på räntan. Det står att räntan följer STIBOR, men det står inte med vilket påslag (förklarligt eftersom broschyren bara trycks en gång om året). Det står dock om ett speciallån där man betalar 1000kr/månad för varje 100000kr man lagt ut på mcn. Dvs, 12000/80000=15% ränta per år. Vem f-n är förvånad över krisen vi sitter i nu när folk lånar sisådär 200000kr till 15% ränta för att köpa mc??!!

---------------------------

Läste en artikel i NYT häromdagen och där påstods det att en fjärdedel av alla HD-lån i USA var subprimelån, med räntor uppåt 18%! Många lån var också lån helt utan handpenning och många av dessa köpare har nu börjat gå i “konkurs”. Detta har i sin tur sänkt vinsten för HD rejält. Med den typiske HD-köparen, en 50/60-årig äldre man, hundratusentals kronor fattigare sedan krisen startade är det föga troligt att vi ser en snabb återhämtning för den drygt 100-åriga Milwaukee-baserade tillverkaren. Den tröga kreditmarknaden gör det ju svårt för företag som HD att låna på kapitalmarknaden (många av mc-lånen paketerades om på asset-backed-securities marknaden som vi alla vet är iskall idag) och det borde kanske få dem att tänka om. jag menar, om man är 55 år gammal och vill ha en HD, varför lånar man då till köpet? Det måste vara ett tecken på systemfel! I vilket fall som helst, HD överlevde den stora depressionen på 30-talet så de borde nog överleva även dagens kris.

Vad hände med priserna i Sverige då? Jag har kollat begagnat-priserna på vissa Harley-Davidson modeller (Fat Boy, Heritage, Sportster) på nätet och funnit en viss liten nedgång sedan 2007. Ingen dramatisk nedgång än så länge dock, fast om man ska tro vänner som köpt bil den senaste tiden så är prutmånen på begagnat-fordonsmarknaden större än någonsin. Jag håller fortsatt utkik.