Monday, April 27, 2009

En lekman i Baltikum - Del IX

En student berättade att SVT sände en dokumentär i helgen som handlade om Baltikum och de svenska bankerna. Det mest intressanta var att dokumentären tydligen (jag såg ej programmet) la ett stort fokus på baltikums bilpark!

För mig är detta något av en revansch eftersom jag redan i september 2007 vid en resa till Estland noterade just detta och sedan skrev följande i min blog En lekman i Baltikum!:

Är det hälsosamt att Tallinn-borna har en extremt mycket mer exklusiv bilpark än vad t.ex. Malmö, Göteborg eller t.o.m Stockholm har? Som bilintresserad är det rena eldoratot att vandra runt i Tallinn: SUVar, Bentleys, Carrera-S så långt ögat når! OK, jag vet att det är ngt typiskt ryskt över att spendera sina sista slantar på lyx/pälsar/bilar och att 40% av Tallinn är rysktalande men ändå! Jag säger bara, bubble, bubble, bubble….


Att det behövs 1 1/2 år för media att nappa tycker jag bara är bra eftersom det ger oss med öppna ögon möjligheten att plocka all den lågt hängande frukten och lämna resterna åt de senfärdiga.... Timing is everything!