Tuesday, April 14, 2009

Är ni trötta på låga bankräntor? – Del II


I en tidigare blog Är ni trötta på låga bankräntor? presenterade jag ett förslag för hur kapitaltörstande företag i Sverige skulle kunna få finansiering genom att låna av småspararna runt omkring i landet som säkert är trötta på bankernas dåliga räntevillkor. Jag kallade lånen för Svenska Tiger-lån och en del av idén var att staten skulle garantera lånen (genom en viss sorts värdepappersiering, se den första bloggen). Ingen inblandning av bankerna skulle dock behövas.

Nu visar det sig att tyska staten planerar att göra något liknande. De planerar att utnyttja småsparares aptit för säkra investeringar med statlig garanti genom att erbjuda obligationsfonder innehållande en korg av statspapper. Dvs till skillnad mot mina tiger-lån så är det tyska staten, och inte dess företag, som ska låna pengarna. En annan skillnad är att den tyska iden saknar min idé med värdepapperisering (det behövs ju inte då vi pratar om ett litet antal statliga lån och inte tusentals företagslån). I likhet med mitt förslag, dock, är det staten och inte banker och fondbolag som ska erbjuda sparformen (som annars verkar lik en vanlig obligationsfond).

Precis som mitt förslag är detta förstås en käftsmäll för bankerna och för en av deras bäst mjölkande kassakossor, dvs småspararnas sparande. Detta bör man förstås, som statsmakt, tänka på innan man inför en dylik lösning.