Thursday, April 9, 2009

Sanningen avgjörs inte av majoriteten!

Detta är ett av mina favoritcitat. Det har t.ex. använts av digniteter som Joseph Ratzinger (som han hette innan han ”döptes” om till Benedictus PP XVI.)

Jag brukar ofta tänka i banorna av detta citat när jag agerar på marknaden. Det är ju ett vikigt antagande bakom varje aktieköp du gör, eller hur?

Hur som helst, idag tänkte jag använda citatet för att hänvisa till gårdagens inflationsundersökning av TNS Prospera. I den tillfrågades bl.a. penningmarknadens aktörer (någon sorts majoritet på finansmarknaden) om var de tror inflationen landar framöver. Deras svar var att de trodde inflationen kommer att ligga på 0.6% om ett år, 1.6% om två år och 2.2% om fem år.

Detta är diametralt motsatt mina förväntningar om höga framtida inflationsnivåer (kopplat till lågkonjunktur, d.v.s. stagflation). Det är bara att vänta och se. Om några år får vi se om sanningen i denna fråga avgörs av majoriteten eller av oss i minoritet!