Thursday, April 2, 2009

Ska vi tro på fastighetsmäklarna? - Del III

Det har gått knappt ett halvår sedan jag skrev om detta sist. Se Ska vi tro på fastighetsmäklarna? - Del II (13/10 -08) och Ska vi tro på fastighetsmäklarna? (16/9 -08). Denna gång hittade jag ungefär 1000 (1800 i okt) lägenheter till salu i Malmö. Av dessa hade ungefär 200 (500 i okt) någon gång under den tid de legat ute fått se sitt pris sänkt och ungefär 15 (15 i okt) fått se sitt pris höjt (de är alltså fortfarande till salu). Genomsnittsprishöjningen var 7.5% (10% i okt) och genomsnittssänkningen var -9.3% (-10% i okt).

Summa summarum: min (helt ovetenskapliga) slutsats är därmed att förra årets trend att lägenhetspriserna faller i Malmö förstärkts ytterligare!

Att antalet lägenheter till försäljning minskat vet jag inte riktigt hur jag ska tolka. Det kan vara så att mitt sätt att välja ut lägenheterna är för slumpartat men det kan också har mer fundamentala orsaker. Om det är ett tecken på framtida pris-uppgång eller -nedgång vet jag ej heller.