Thursday, March 20, 2008

Ytterligare en anledning att undvika spanska bostäder?

Ok, jag brukar börja mina bloggar om bostäder med att "jag är ingen expert men...". Så gör jag även nu. Men, jag tror det finns likheter mellan den spanska bostadssituationen och den tråkiga amerikanska (läs USA). Vad jag tänker på är tendensen att husägare helt sonika lämnar tillbaks nycklarna och "just walk away from the house" och den negativa effekt detta har på huspriser. Min tanke är att även om konkurslagstiftningen ser annorlunda ut i Spanien så bebos spanien sedan 5-10 år av en mycket stor afrikansk och sydamerikansk invandrarbefolkning som i större och större antal förlorar sina jobb i spåren av en konstruktionsboom som börjat sakta avta. Dvs, även om de inte har samma dåliga kredithistoria som sub-prime låntagarna i USA (faktum är att de ofta inte har ngn kredithistoria alls) så kan en arbetslös marockan i Spanien inte anses vara den bästa av krediter. Jag menar, i takt med en ökande arbetslöshet kommer troligen inte bara jobben för invandrare bli färre men samtidigt kommer nog xenofobin bli mer utbredd. Inget av detta är bra nyheter varken för marockanen i mitt exempel eller för banken som lånat ut pengarna. Jag menar, vad är det som hindrar husägaren från att helt sonika ta sitt pick och pack och flytta tillbaks till Marocko. Efterlämnandes ett hus med negativ equity! Frågan är förstår hur stor del av husägarna som är av denna kategori och hur andelen jämför med subprime och alt-A låntagarna i USA.