Monday, March 10, 2008

Nedslående fakta om bostäder i USA!

Jag läste en artikel som handlade om hussituationen i USA häromdagen och blev varse vissa saker som gjorde mig än mer skeptisk till ekonomin (både i Sverige och i USA) framöver. Enligt artikeln så ökar antalet husägare som lämnar sina hus och huslån drastiskt (2% av alla huslån har övergivits på detta vis just nu). Det som överraskade mig var att det verkar så enkelt att bara lämna över nycklarna till banken och glömma allt! Bankerna tycker det är för dyrt att dra husköparna till domstol och då många av dess husköpares kreditvärdighet redan var i botten så har de inga incitament att göra rätt för sig denna gång heller. Husköparna fick ofta låna ända upp till 100% dessutom, dv.s ingen equity finns i huset! Om så verkligen visar sig vara fallet så har ju husköparna fått en gratis option och de som sitter med svarte petter är de som köpt MBS och CDOs baserade på dessa subprimelån. De slarvade, så enkelt är det! Det oroväckande är ju att detta beteende kan dra ner priserna på hus ännu mer (i USA), jag menar vem vågar köpa hus idag när grannens granne snart dumpar huset på sin bank som i sin tur dumpar huset på dig eller ngn annan till underpris imorgon för att slippa problemet. Min stora fråga är nu, kan detta hända i Sverige? Eller i Baltikum? Jag håller tummarna för att så inte är fallet och ska läsa på om ämnet. SBAB är en potentiell problemskapare med sina svaga kreditkrav och lösa lånevillkor! Jag sa till några kollegor för något år sedan att jag trodde att huspriserna är för höga och att ett fall skulle dra med även mig på ngt vis, trots att jag inte äger några hus. Inte trodde jag det skulle ske genom att amerikanska slackers triggar förluster i AAA-ratade MBSer i Merrill Lynchs etc. balansräkning! Blädegschicht skulle mina vänner i Wien säga.....