Thursday, January 31, 2008

En lekman i Baltikum!

Under ytan har det en längre tid förts en diskussion om huruvida svenska bankers exponering mot de baltiska ekonomierna är ett hot mot stabiliteten här hemma eller ej. Jag är inte direkt insatt i denna fråga men måste säga att om jag måste välja ett läger så väljer jag (som vanligt…) pessimisternas. Förutom allmän skepticism till den sista tidens höga risktaganden överallt, och medföljande hot mot stabiliteten, så tycker jag det räcker att ta en tur till Tallinn och öppna ögonen. Ta en titt i real-estate bilagorna i tidningarna eller se dig omkring. Ska fastigheter i lilla Estland (med Ryssland runt knuten) kosta som i Sverige? Är det hälsosamt att tallinn-borna har en extremt mycket mer exklusiv bilpark än vad t.ex. Malmö, Göteborg eller t.o.m Stockholm har? Som bilintresserad är det rena eldoratot att vandra runt i Tallinn: SUVar, Bentleys, Carrera-S så långt ögat når! OK, jag vet att det är ngt typiskt ryskt över att spendera sina sista slantar på lyx/pälsar/bilar och att 40% av tallinn är rysktalande men ändå! Jag säger bara, bubble, bubble, bubble….