Wednesday, January 16, 2008

Bostadspriser och hyresnivåer

Läste en intressant studie av ett par Fed-forskare igår. De har studerat hyror och bostadspriser i USA sedan 1960-talet och fann att den relativa hyresnivån, relativt bostadspriser, idag är ungefär 70% av den relativa hyresnivån för tio år sedan. De finner också att bostadspriser måste falla 15% under en fem-årsperiod samtidigt som hyrorna stiger 4% om året för att vi ska komma tillbaks till nivån för tio år sedan. Om prisjusteringen skulle gå kvickare skulle förstås prisfallet behöva bli större för att de två ”priserna” ska mötas. Jag är medveten om att hyresregleringar finns både i USA och sverige och att det kan vara skälet till pris-diskrepensen. Jag tror dock inte det förklarar hela differensen och min slutsats är därmed att jag kan lägga denna studie på den vågskål som förespråkar fortsatta prisnedgångar. OK, jag vet att jag letar efter kvantifierbara fynd för att försvara mina mer intuitiva åsikter om ett fortsatt framtida prisfall på bostadsrätter, men trots allt…..