Wednesday, December 16, 2009

Mitt b-index i Benjamin Grahams tidskrift!

Jag har tidigare här på bloggen, b-index – ett nytt sätt att utvärdera fonder och fondförvaltare!, diskuterat min artikel An index to evaluate fund- and fund manager performance (scrolla ner till rubriken Working Papers) där jag föreslår ett nytt sätt att utvärdera fonder och/eller fondförvaltare.

Min artikel har nu blivit accepterad för utgivning av New York-baserade tidskriften ”The Investment Professional”. Det tycker jag är extra kul eftersom denna tidskrift är NYSSAs officiella tidskrift (New York Society of Security Analysts). Denna förening grundades redan 1937 av bl.a. Benjamin Graham, ”the father of value investing"! För er som inte känner till Benjamin Graham och hans enorma inflytande på dagens investerare kan t.ex. nämnas att Warren Buffett döpt sin son efter honom!

---------

För er som ej läst den gamla bloggen och inte orkar klicka er dit så är definitionen på mitt föreslagna, s.k., b-index:

En fond/fondförvaltare har ett b-index lika med b om b är det högsta tal för vilket fonden/ fondförvaltaren har presterat en årlig avkastning högre än b % åtminstone b år historiskt.

Idén är förstås att med en enda siffra, b, summera en fonds prestanda.