Friday, June 26, 2009

Konferens på Kreta!

Nu bär det av till Kreta för finans-konferens. Jag ska presentera min artikel The Age of Turbulence - Credit Derivatives Style som behandlar finanskrisen och kreditderivatmarknaden. Artikeln börjar bli lite gammal nu (vad gäller datan) men dess aktualitet växer för var månad. Nu senast är det förstås diskussionen om regleringen av kreditderivatmarknaden och den medföljande pushen för handel att organiseras kring clearing houses/börser som nära angränsar till min artikel. Poängen i min artikel är ju just att kreditderivatmarknaden är så pass volatil (samt fetsvansad) att vanliga margin-krav baserade på t.e.x normalfördelningen inte duger.

Konferensen är ganska stor och varar flera dagar. Den är extra kul för mig eftersom det är samma konferens (Annual Multinational Finance Society Meeting) som första konferensen jag presenterade ett papper på (1999 tror jag det var, i Helsingfors)!

Jag brukar kombinera konferensresor med sightseeing i arkitekturens tecken och denna gång antar jag att det mest är Knossos som bör besökas. Om det nu ska räknas till arkitektur, vill säga. Palats-arkitektur får det väl kategoriseras som. Vi får se om tid ges.