Friday, February 13, 2009

En lekman i Baltikum - Del VIII

Det börjar bli lite tjatigt vid det här laget, det håller jag med om, men har jag raljerat över Estlands problem sedan januari 2008 (se t.ex. En lekman i baltikum - Del I-VII samt Valutor under press) så känner jag att jag åtminstone lite kort får fortsätta till det bittra slutet.

I dagen tidningar rapporteras det i alla fall att Estlands BNP nu sjönk nära nog 10% på årsbasis (Q4-Q4). Det nämns i samma andetag att ”ekonomin befinner sig därmed i värre tillstånd än vad någon räknat med.” Jag skulle vilja invända mig mot detta påstående……:)

-----------------------------------------------------------------------
Det ska förstås tilläggas att mitt intresse för just Estland, förutom att det är ett helylleland som jag verkligen känner varmt för, är att det bara är där jag varit rent fysiskt och gjort en direkt bedömning av läget. Problemen i Lettland och Lituaen är troligen lika illa som de i Estland, om man ska tro det man läser. Därav titeln på bloggen (...Baltikum...).

Man kan ju i detta sammanhang också nämna hur frapperande det är att inte ens ekonomer i dessa länder verkar ha varit medvetna åtminstone om risken för bakslag efter år med enorm tillväxt. Jag satt brevid två förtjusande baltiska ekonom-damer vid en konferens-lunch i september 2008 och påpekade att deras länder stod inför en möjlig sättning av det allvarligare slaget. Båda hade examen från ett av de bästa universiteten i deras resp länder men båda påstod att jag hade helt fel och att Estlands ev problem (som jag förstås tjatade ut dem om) var något lokalt fenomen de ej hört talas om!!! [Om ni mot förmodan läser detta (jag tror ni kunde lite svenska och jag tror jag nämnde min blog) får ni gärna komma med invändningar.]