Tuesday, November 11, 2008

Bankerna är inte ute ur skogen än! - Del V

Ja, då är vi tillbaks till tidigt 90-tal igen! Fastighetsspekulanter (notera att jag använder ordet spekulanter i st f investerare) börjar straffas av att verkligheten hinner ikapp dem och banker av olika slag gör dem sällskap på schavotten. Igår ”förstatligades” Carnegie Investment Bank och att jag nästan bara rycker på axlarna åt detta tycker jag visar på i vilken grad tiden är ur led. Det finns egentligen inte mycket att tillägga: om det som står i media är sant (vilket man inte kan vara helt säker på) så är det fullständig skandal att en svensk bank i ”världsklass” beter sig på det vis de gjort. Vad f-n har de (om det är sant) hållit på med?? Och det visar på det stora problem som nu finns för stater vad gäller att rädda banker och finansbolag utan att på samma gång (i någon mening) rädda de skurkar som försnillat andras pengar.

Jag trodde aldrig jag skulle säga det men jag tycker faktiskt en utredning borde göras av vem som är skyldig till det som hänt! En gång är ingen gång men det får inte upprepas; för Sveriges, marknadens och skattebetalarnas skull.

Jag, personligen, är dock inte så förvånad, precis som alla som läst mina tidigare inlägg om de svenska bankerna mycket väl känner till. Den 16/9 skrev jag t.ex. ”Mitt tips, fokusera på humankapitalet i dessa banker, framförallt på ledningsnivå. Helt, enkelt, håller de måttet nu när det inte är lugna gatan längre?” Sedan jag skrev detta har t.ex. Carnegies aktie fallit åtminstone 75% (vilket troligen blir 100% när aktien börjar handlas igen!!).

Håll i hatten (och cashen)!