Tuesday, April 8, 2008

Antalet konkurser minskar inte längre i Sverige!

"Vinet sörjer, vinstocken vissnar, de förr så glada suckar." Jesaja 24:7.

Jag har tidigare vädrat mina åsikter om framtida konkursfrekvenser: se t.ex. Very high high-yield spreads in Europe!
Min åsikt är att vi står inför ett ökat antal konkurser och senast idag släppte UC ny ststistik som säger att det första kvartalet 2008 inte uppvisade färre konkurser än tidigare kvartal (enligt UC). Detta är ett trendbrott och medan US spår oförändrat antal konkurser 2008 (jämfört med 2007) tänker jag sticka ut hakan och förespå dubbelt så många konkurser under 2007 som 2008! Mycket av detta bygger förstås på antagandet om att USA går in i en recession och att det smittar över på Sverige. Jag tror dock det dessutom finns strukturella skäl (t.ex. ökad belåning i alla led, från konsumenterna och uppåt) till att vi får se ett ökat antal konkurser framöver. Som vanligt talar jag inte i egen sak: jag har inget att vinna på ökat antal konkurser då jag ej har de 10-100miljoner som krävs för att spekulera på CDS-marknaden....