Thursday, July 3, 2008

Höj räntan - Del VI

Jag tycker förstås att Stefan Ingves gör helt rätt. Både när han höjde räntan idag och när han flaggar för fler räntehöjningar.
Känns förtroendeingivande att vår centralbank står emot alla stollar (och för den delen alla andra helt rationella politiker och investerare/bankirer) som försöker prata ner räntan för att göra korta vinster på Sverige och svenskarnas framtida bekostnad. Och nu är de överraskade! Antingen har vi en otroligt inkompetent samling analytiker i detta land eller också låtsas de bara vara överraskade. Kanske både och! Den svaga reaktionen på valutamarknaden talar dock för det sistnämnda.
OBS, jag tillhör ej dem som tror att räntan med säkerhet kommer att vara skyhög om ett år. Det viktiga är att riksbanken redan idag signalerar kraftigt att de menar allvar! Jag tror nedgången i ekonomin och nedgångar på råvarumarknaden kommer dämpa inflationstrycket framöver. Jag tror dock inte på några kraftiga räntesänkningar heller. Jag tror tyvärr på en hyfsat hög ränta kombinerat med en mycket låg tillväxt. Min gissning är att räntan kommer att toppa på 5% och att vi snart kommer ha två kvartal med nära noll tillväxt. Jag är alltså mer negativ än Riksbanken i båda stagflations-dimensionerna. Men det har jag varit länge (se tidigare blog-inlägg) och hittills är det faktiskt jag som haft rätt!

€€€€€krkrkr Cash is still king! €€€€€krkrkr